14 lat
doświadczenia

Zmiany w egzaminie na prawo jazdy w 2025. Co musisz wiedzieć, żeby zdać?

02.07.2025

Właśnie zaczynasz kurs na prawo jazdy lub jesteś w jego trakcie? A może planujesz w najbliższym czasie podejść do egzaminu praktycznego? Jeśli tak, to koniecznie zapoznaj się z naszym wpisem.

Samochody nauki jazdy z literą L na dachu podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy.

Od 1 lipca 2025 roku w życie wchodzą nowe, rewolucyjne zmiany w egzaminie praktycznym na prawo jazdy. Przygotuj się na tzw. błędy krytyczne, które mogą zaważyć na wyniku Twojego testu. Przeczytaj uważnie, aby dowiedzieć się, czego dokładnie spodziewać się po „prawie Klimczaka” i jak zwiększyć swoje szanse na sukces!

Nowe przepisy egzaminacyjne 2025 – zestawienie zmian

Błędy krytyczne – nowa era egzaminu na prawo jazdy

Od 1 lipca 2025 roku, ze względu na nowelizację rozporządzenia Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka, polski egzamin praktyczny na prawo jazdy będzie uregulowany poprzez mechanizm „zero-jedynkowy”, który wprowadzi do przepisów nowe zasady oceniania sposobu kierowania pojazdu przez przyszłego kierowcę, czyli tzw. błędy krytyczne. Co to oznacza w praktyce?

Jeśli popełnisz jakąkolwiek z pomyłek wymienionych w nowym rozporządzeniu (Dziennik Ustaw, pozycja 696 z 30 maja 2025 roku), Twój egzamin zostanie automatycznie zakończony wynikiem negatywnym.

Pełna lista błędów krytycznych

Przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową listę zachowań, które od 1 lipca 2025 roku będą traktowane jako błędy krytyczne kończące automatycznie egzamin praktyczny. Bez wątpienia od teraz będzie to Twój obowiązkowy element do zapamiętania przed testem!

Nieustąpienie pierwszeństwa

Dotyczy: skrzyżowań (zarówno równorzędnych, jak i z pierwszeństwem), pieszych na przejściach lub wchodzących na nie, rowerzystów (na przejazdach rowerowych), tramwajów (na skrzyżowaniach i przy zmianie kierunku jazdy), pojazdów przy zmianie pasa ruchu, pojazdów i pieszych podczas cofania.

Wjazd na czerwonym świetle

Egzamin zostanie natychmiast zakończony, nawet jeśli nie ma innych uczestników ruchu na skrzyżowaniu. Sygnał czerwony oznacza bezwzględny zakaz wjazdu za sygnalizator.

Zignorowanie sygnałów drogowych

Obejmuje: brak reakcji na znak „STOP” (obowiązek zatrzymania się przed linią zatrzymania), wjazd mimo zakazu wjazdu/skrętu (np. zakaz skrętu w lewo), niestosowanie się do nakazów jazdy (np. nakaz jazdy prosto, nakaz skrętu w prawo/lewo), najechanie na linię ciągłą (np. podwójną ciągłą) – dotyczy to także omijania nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu, zmiany pasa, czy skrętu.

Przekroczenie prędkości o 21+ km/h

Nawet chwilowe przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 20 km/h skutkuje oblanym egzaminem. Bądź szczególnie ostrożny w terenie zabudowanym, gdzie limity to często 50 km/h (lub 30 km/h w strefie zamieszkania).

Zawracanie lub wyprzedzanie mimo zakazu

Absolutnie niedopuszczalne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych.

Niewłaściwy manewr skrętu

Obejmuje: skręcenie zbyt szeroko (np. zajechanie pasa innemu pojazdowi, wjechanie na chodnik), najechanie na krawężnik (podczas skrętu), błędne torowanie zakrętu (np. zbyt wczesne lub zbyt późne rozpoczęcie skrętu, co prowadzi do nieprawidłowego ustawienia pojazdu).

Zignorowanie poleceń kierującego ruchem

Brak reakcji na sygnały wydawane przez policjanta kierującego ruchem będzie oznaczać natychmiastowe oblanie egzaminu.

Stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym

To szeroka kategoria, obejmująca zachowania, które mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, np.: nieuzasadnione, gwałtowne hamowanie, zajechanie drogi innemu uczestnikowi ruchu, zmiana pasa bez upewnienia się o bezpiecznej odległości, niekontrolowane ruchy kierownicą prowadzące do chaosu na drodze, czy inne zachowania świadczące o braku przewidywania i odpowiednich reakcji.

Utrata kontroli nad pojazdem

Odnosi się głównie do egzaminów na motocykle (kategorie A). Obejmuje np. przewrócenie pojazdu, niekontrolowane szarpnięcie kierownicą, czy brak stabilności podczas jazdy.

Najechanie na linię stanowiska placu

Na placu manewrowym (np. jazda po łuku) wyjazd kołem poza wyznaczony obszar oznacza błąd krytyczny.

Potrącenie pachołka/tyczki

Każde potrącenie na placu manewrowym (np. podczas jazdy po łuku) zakończy egzamin.

Nieprawidłowe przesunięcie motocykla

Dotyczy egzaminów z kat. A – przesunięcie motocykla z podpórki jest niezgodne z zasadami egzaminacyjnymi.

Egzamin trudniejszy? Tak, ale…

Nie ma co ukrywać, egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy. Mechanizm „zero-jedynkowy” eliminuje niestety jakikolwiek „margines błędu”. Z drugiej strony, nowe prawo ma wymusić na kandydatach większą precyzję podczas wykonywania manewrów na drodze. Czy przełoży się to na realne zwiększenie bezpieczeństwa na drogach? Czas pokaże.

Jednak tymczasem krytycy nowych przepisów, w tym przedstawiciele samorządów (np. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Związek Województw RP) oraz branży transportowej (Maciej Wroński, prezes stowarzyszenia Transport i Logistyka Polska), wskazują na pewne absurdy:

  • omijanie przeszkód – w dużych miastach, gdzie często zdarza się nieprawidłowe parkowanie, ominięcie pojazdu może wiązać się z koniecznością najechania na podwójną linię ciągłą. Zgodnie z nowymi przepisami, nawet jeśli manewr jest bezpieczny i wymuszony sytuacją, egzamin zostanie przerwany!
  • manewry ciężarówką – duże pojazdy, takie jak ciężarówki z przyczepą, mogą mieć problemy z wykonaniem skrętu na niektórych skrzyżowaniach bez delikatnego naruszenia linii.

Kontekst europejski – Polska „pod prąd”?

Paradoksalnie, podczas gdy Polska zaostrza zasady, Unia Europejska naciska na wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, do których zalicza się tzw. test percepcji ryzyka. Ma on zostać „wcielony w życie” najpóźniej w 2026 roku i polega na ocenie przez kandydata na kierowcę potencjalnych zagrożeń na drodze podczas oglądania klipów wideo. Celem jest rozwijanie umiejętności przewidywania oraz unikania niebezpiecznych sytuacji, a nie jedynie perfekcyjnego wykonywania manewrów. Zatem rodzi to uzasadnione pytanie, czy polski system nie cofa się niestety w rozwoju?

Jak przygotować się do „nowego” egzaminu na prawo jazdy?

Skoro już wiesz, czego się spodziewać, czas na konkrety. Oto, co możesz zrobić, by zwiększyć swoje szanse na zdanie egzaminu od 1 lipca 2025:

  • Naucz się na pamięć listy błędów krytycznych – nie bagatelizuj tego. Każdy z tych punktów to potencjalna „mina”, na którą możesz niestety nastąpić.
  • Ćwicz do perfekcji – skup się na precyzji wykonywania manewrów. Nie chodzi już tylko o zaliczenie, ale o bezbłędne wykonanie.
  • Zwracaj uwagę na otoczenie – analizuj znaki, sygnalizację, pierwszeństwo, obecność pieszych i rowerzystów. Egzaminatorzy będą szczególnie wyczuleni na nieustąpienie pierwszeństwa.
  • Kontroluj prędkość – zwracaj szczególną uwagę na ograniczenia, zwłaszcza w terenie zabudowanym.
  • Pytaj swojego instruktora – jeśli masz wątpliwości co do interpretacji jakiegoś przepisu lub manewru w kontekście błędów krytycznych, natychmiast zapytaj swojego instruktora. On jest Twoim ekspertem w tej dziedzinie!
  • Oglądaj nagrania z egzaminów – wideo nagrane zarówno z wewnątrz, jak i zewnątrz pojazdu egzaminacyjnego będzie dostępne przy składaniu reklamacji w WORD-zie. Oglądanie takich nagrań może pomóc Ci zrozumieć, jaka sytuacja doprowadziła do tego, że test został oceniony negatywnie.

Twoje przygotowanie kluczem do sukcesu!

Zmiany w egzaminie na prawo jazdy w 2025 roku to bez wątpienia spore wyzwanie dla wszystkich przyszłych kierowców. Wprowadzenie błędów krytycznych i potencjalne absurdy w stosowaniu przepisów budzą wiele dyskusji. Jedno jest pewne – aby zdać egzamin po 1 lipca 2025, będziesz musiał wykazać się jeszcze większą wiedzą, precyzją oraz świadomością na drodze.

Pamiętaj, że zarówno Twoje bezpieczeństwo, jak i innych uczestników ruchu drogowego jest najważniejsze. Solidne przygotowanie do egzaminu, niezależnie od stopnia jego trudności, to inwestycja w Twoją przyszłość na drodze.